Gyermekvasút

A MÁV Széchenyi-hegyi Gyermekvasút számos keskeny nyomtávú jármű-különlegesség gazdája. Közöttük van két, hosszú idő óta felújítás alatt álló, illetve egy szebb napokra váró mozdony. Most őket mutatom be:

C50 mozdony:

A Gyermekvasút állományában jelenleg két példány található a típusból, amelyek közül a G.V. 303-as pályaszámot viselő jármű alkalmanként különvonatként üzemel egy 1905-ben gyártott, korhűen felújított Bk kocsival. A G.V. 3788-as számú mozdony azonban a járműtelepen egy különálló sínszakaszon állva várja sorsa jobbra fordulását. A Gyermekvasúton soha nem teljesített szolgálatot, ezért ott jelenleg sem üzembe helyezését, sem kiállítását nem tervezik.

C50 3788

A G.V. 3788 2014. április 12-én a hűvösvölgyi fűtőház melletti állóhelyén

M4 mozdony:

A Szegedi Gazdasági Vasút egyetlen megmaradt mozdonya, eredetileg négyen voltak. 1929-ben gyártották. A berendezése világszínvonalú volt, a motorja a barcelonai világkiállításon első díjat nyert a gyártás évében. A szegedi vasút 1975-ös megszüntetésekor a mozdony a nagycenki járműskanzenbe került, ahol felújították, de ekkor már kicsinek számító teljesítménye miatt Fertőboz állomáson félreállították. Az 1990-es évek közepén részlegesen felújították, 2001-től a hűvösvölgyi járműtelep lakója. Kis lépésekben halad az üzembe helyezés, de még nagyon sok munka van hátra a befejezésig.

M4 mozdony

Az M4 mozdony 2014. április 12-én a hűvösvölgyi fűtőházban

Mk49. 2006 mozdony:

Az Mk49-es sorozatú mozdonyok főleg az 1960-as években közlekedtek a Gyermekvasúton, mindössze hét példány készült belőlük. 1973-ban, az Mk45-ös mozdonyok érkezésével valamennyit selejtezték. Egyedül a 2006-os számú mozdony maradt meg egy darabban, melyet a Gyermekvasút Széchenyi-hegyi végállomásán állítottak ki. 2003-ban leemelték addigi kiállítási helyéről, és Hűvösvölgybe vontatták felújításra. Ez azonban igencsak lelassult, amit jól példáz az is, hogy a korábban Hűvösvölgyben kiállított 490-039 számot viselő gőzmozdony felújítása évekkel később kezdődött, de már régen elkészült, és a gőzös 2007-ben forgalomba állt  a Gyermekvasúton. Az Mk49 2006 viszont sokáig csak sorsának jobbra fordulását várta a hűvösvölgyi fűtőházban. Felújítása több év szünet után  2009 környékén kezdődött el, és tekintettel arra, hogy a folyamat a közelmúltban lendületet kapott, remélhetőleg 2018 első felére be is fejeződik, hogy a mozdonyt végre meg lehessen csodálni üzemben, nosztalgiavonatok élén.

Mk49 2006

Mk49 2006_1

Az Mk49 2006 2014. április 12-én a hűvösvölgyi fűtőház előtt

Fotók: Sármási Zoltán

Forrás: www.gyermekvasut.hu

“Gyermekvasút” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.