Néhány jobb sorsra érdemes An-2 repülőgép

Az alábbi oldalon néhány, jelenleg üzemképtelen An-2 repülőgépet mutatok be, amelyek megérdemelnék, hogy újra repüljenek. Jó hír, hogy többen közülük az utóbbi időben végre jó kezekbe kerültek, és ha még nem is emelkedtek a levegőbe, felújításuk, kiállításuk megkezdődött, megtörtént.

HA-MAW:

1994-től repült nálunk ez a szintén jobb sorsra érdemes madár. Hosszú évek óta azonban Gyomaendrődön a földön vár szebb napokra. A sok álldogálás a szabad ég alatt előbb-utóbb végez vele, ezért minél előbb hangárba kellene helyezni, amíg lehetővé válik a felújítása.

HA-MAW

Fotó: Szárnyaszegett AN-2-esek honlapja

HA-MBF:

1975-ben kezdte aktív pályafutását idehaza. 2004-ben repült utoljára, 2007-ben pedig Szarvas-Káka repülőterén jégverés áldozata lett. Helyreállítására nem került sor. 2010-ben hivatalosan is törölték az üzemképes gépek sorából. Lassan az enyészeté lett volna, ha nem történik vele csoda. Szerencsére azonban ő lett az a kiszemelt gép, amely a HA-ANA projekt keretében esélyt kapott az újjászületésre. 2012 májusában korábbi állóhelyéről Kadarkútra szállították, ahol a felújítása kis lépésekben elkezdődött. Mivel túlságosan megviselték a szabadban töltött évek, kiszolgáltatva az időjárásnak és a rongálóknak, elképzelhető, hogy végül kiállításra lesz csak rendbe hozva és egy másik gép emelkedik helyette a levegőbe. Minden attól függ, mikor sikerül elegendő támogatót találni a projekt folytatásához.

HA-MBF

Fotó: Szárnyaszegett AN-2-esek honlapja

HA-MDR:

1980-tól repült hazánkban ez az Ancsa, az utóbbi években azonban állapota erősen leromlott, jelenleg üzemképtelen, felújításra szorul. Börgöndön lehet vele találkozni, az évente megrendezett repülőnapokon szűnni nem akaró sorok kígyóznak hozzá, hogy belülről is megtekinthessék. Gazdái szeretnék felújítani, de hogy ez mikorra fog megvalósulni, azt egyelőre nem tudni.

HA-MDR

Fotó: Sármási Zoltán

HA-MEY:

1986-ban érkezett hazánkba mezőgazdasági célokra. Hosszú évek óta Domaszéken pihen üzemen kívül. Vásznazásra vár és arra, hogy megint szükség legyen a szolgálataira.

HA-MEY

Fotó: Szárnyaszegett AN-2-esek honlapja

HA-MKA:

1997-től teljesített nálunk szolgálatot. Előző társával együtt ő is arra vár hosszú ideje Domaszéken, hogy igény esetén újra repülhessen.

HA-MKA

Fotó: Szárnyaszegett AN-2-esek honlapja

HA-YHB:

1979-ben kezdte pályafutását nálunk. Különlegessége, hogy mezőgazdasági alkalmazásra kifejlesztett társaitól eltérően a fotogrammetriai (térképész) feladatokhoz használt PF változatú gépről van szó, melyből mindössze 5 példány került hozzánk. Ebből magyar lajstromban egy gép repül Szatymazon (HA-YHD), két gép üzemen kívül van (HA-YHB,  HA-YHE), illetve egy gép Fertőszentmiklóson állomásozik, osztrák felségjel alatt (HA-YHA (ma OM-EIB)).  A HA-YHC “Air Church” 2010 őszén német tulajdonba került. Szerencsére megmaradt magyar lajstromban, és a Győr melletti Bőny repülőterén szokott állomásozni.

A HA-YHB-t a rendszerváltás után az Air Service Kft. üzemeltette Budaörsön, amely a MÉM Repülőgépes Szolgálat jogutódaként alakult meg, majd idővel megszűnt. 2008 tavaszán egy viharban a szél felborította a gépet, minek következtében a törzse megroppant, illetve a bal alsó szárnya deformálódott. Sajnos helyreállítására nem került sor, a gép a mai napig üzemképtelenül áll a budaörsi repülőtéren a szabadban. Egyetlen szerepe a május végi gyermeknapi rendezvényeken volt 2010-ig, amikor az érdeklődők belülről is megtekinthették a gépet. Azóta már ilyen célra sem használják. Időről időre felröppen a hír, hogy rövidesen elkerül Budaörsről, és felújítás után ismét a levegőbe emelkedhet, de senki nem tudja, hogy ez mikor történik meg végre.

2010. október 16-án így nézett ki a gép:

HA-YHB-1

2012. április 22: a helyzet a korábbiakhoz képest mit sem változott.

HA-YHB-2

HA-YHB-3

Fotók: Sármási Zoltán

HA-YHE:

Az előző gép testvére 1981-ben érkezett Magyarországra, hogy a Repülőgépes Növényvédő Állomás (RNÁ) térképészeti feladatokra alkalmazza. A rendszerváltást követően Kaposújlakra került szétszerelt állapotban, ahol 2013 őszén hozzákezdtek a felújításához, így hányattatásai remélhetőleg véget értek. Jelenleg eladásra vár.

HA-YHE

Fotó: Szárnyaszegett AN-2-esek honlapja

Az öt térképészeti feladatokra készült AN-2-ről bővebben itt lehet olvasni.

 

RF-FLA:

Külföldi tulajdonú repülőgép, 2003. június 22-én érkezett Magyarországra. A terv szerint csak átrepült volna az ország légterében, azonban motorhiba miatt kényszerleszállást hajtott végre a szegedi repülőtéren. Állítólag a motort megjavították, viszont gazdái sorsára hagyták a gépet, emiatt kilenc éven át a repülőtér első, majd hátsó részén parkolt. Külseje, szárnyai tönkrementek. Hányattatásaiszinte az utolsó pillanatban, de szerencsére véget értek. 2012. június közepén elszállították a szegedi repülőtérről. Elvileg hangárba került, hogy a szükséges hiánypótlás és felújítási munkálatok után egy magángyűjtemény értékes darabja legyen. További információkkal erről egyelőre nem rendelkezem.

Amikor még viszonylag épségben volt:

RF-FLA-1

Fotó: Sármási Zoltán

2012. április 3-án így nézett ki a gép. Szerencsére ennél rosszabb állapotba már nem került:

RF-FLA-2

RF-FLA-3

RF-FLA-4

Fotó: Sármási Zoltán

2012. július 7-én már csak a hűlt helye maradt a gépnek Szegeden. További pályafutásáról egyelőre nincsenek hírek.

RF-FLA hűlt helye

Fotó: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.