Hajózás

A legendás magyar hajógyártás ugyan már a múlté, de a hazai vizeken megforduló hajók közül sokról még ma is elmondható, hogy valamelyik itthoni hajógyárból származik. A magas karbantartási és üzemeltetési költségek miatt azonban egyre több régi hajó sorsa válik bizonytalanná, függetlenül attól, milyen szerepet tölt be a magyar hajózás történetében.

Sokunkat megviselt a Szőke Tisza gőzös tragédiája, amely hazánk utolsó kétkéményes gőzhajójaként 12 év hiábavaló várakozás után elsüllyedt és a lángvágók martalékává vált. Végső agóniája a mai napig sem ért véget, mivel a hajótest alsó része és az értékes gőzgép még mindig a Tiszában ázik kiemelésre várva.

A balatoni flotta egykori zászlóshajója, a Beloiannisz is egy évtizede várja sorsának jobbra fordulását Siófokon. Jellemző, hogy a 2006-ban védett műszaki emlékké nyilvánított hajóról 2013-ban eltávolították a védettséget.

Érdemes arra is felfigyelni, hogy a 2006-ban ünnepélyes keretek közt átadott Debrecen ex Kassa tengerjárón 2010-ben elkezdett munkálatok negyedik éve nem bírnak befejeződni az újpesti öbölben.

Az alábbi oldalakon bemutatom a megmaradt hazai gőzhajóállományt és azokat a jobb sorsra érdemes hajókat, melyek jövője bizonytalan és megoldásra vár.

Szőke Tisza - 12.04.01-1
A tragikus sorsú Szőke Tisza gőzhajó még menthető állapotban 2012 tavaszán

Fotó: Sármási Zoltán

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.