“Élménybeszámoló” a Dunakeszi Airshow második napjáról

Június 10-én és 11-én Dunakeszi Airshow néven tartottak repülőnapot Dunakeszin. Az elmúlt néhány évben megszokott Legendák a Levegőben Repülőnapot felváltó rendezvény elnevezéséből az ember eredendően arra következtet, hogy a légi bemutatók lesznek a műsor középpontjában, azonban a gyakorlatban sajnos egyáltalán nem ez történt. Már az előre meghirdetett programból látszott, hogy az átlagosan óránként betervezett egy-egy bemutató nem tekinthető túl soknak, de arra, amivel a második napon élőben találkoztam, egyáltalán nem számítottam, noha megfordultam már az évek során  jó néhány repülőnapon szerte az országban.

““Élménybeszámoló” a Dunakeszi Airshow második napjáról” bővebben

Indul a 2017-es repülőnap-szezon

Kissé megkésve, de május utolsó hétvégéjén végre elindul a 2017-es repülőnap-szezon hazánkban. Békéscsabán másodszor rendezik meg a Kvasz András Repülőnapot, Börgöndön majálisra várja az érdeklődőket az Albatrosz Repülő Egyesület, Hajdúszoboszló pedig első alkalommal ad otthont a Legendák a Levegőben repülőnap-sorozatnak.

Az utóbbi évektől eltérően 2017-ben kicsit nehezen indul el a repülős rendezvények időszaka, mivel ezúttal több, a tavaszi szezonban már hagyományosnak mondható program is kimaradt a naptárból.
Például hiába kerestük benne az április második felében, esetleg május elején esedékes Goldtimer Napot Budaörsön (ha pontosak az információim, a Po-2 elhúzódó felújítása miatt maradt el a program), május 1-én pedig az Andrássy útra átköltöztetett Nagy Futam 2013 óta megszokott légi bemutatóit várta hiába a közönség.

“Indul a 2017-es repülőnap-szezon” bővebben

Hajós Ünnep április 16-án Budapesten

A Magyar Hajózási Országos Szövetség szervezésében idén is megrendezik a tavaszi dunai hajós kirajzást Budapesten. Ezúttal április 16-án, Húsvétvasárnap délután várják a hajózás barátait a Hajós Ünnepre. A közös hajózáson való részvételre jelentkezni és további információkat olvasni itt lehet:

http://www.hajosunnep.hu/

 

Elmarad a május 1-i légi parádé Budapesten

“A 2013 óta megrendezett Nagy Futam nevű rendezvény az idei évben légi parádé nélkül kerül megrendezésre Budapesten” – adta hírül nemrég az Airshowinfo. A cikkből kiderül, hogy a földi programok természetesen idén is meg lesznek tartva, továbbá ebben az évben is láthatjuk majd a fővárosban a Flying Bulls Team legendás repülőgépeit, július első hétvégéjén látogatnak hazánkba a Red Bull Air Race alkalmából.

Túl azon, hogy tudomásul vesszük, idén szegényebbek leszünk egy repülős rendezvénnyel és május 1-én nem kell kimenni a Duna-partra repülőket nézni, érdemes elidőzni egy kicsit hosszabban is a hír fölött, mivel komoly tanulságokat lehet belőle levonni.

“Elmarad a május 1-i légi parádé Budapesten” bővebben

Maradnak-e vízibuszok a Balatonon?

A 301-es sorozatú vízibuszcsalád tagjai a váci hajógyárban készültek alumíniumból 1956-tól 1960-ig. A gyártásuk óta eltelt hatvan év alatt összesen kilenc hajó teljesített szolgálatot a típusból a Balatonon és okozott több egymás után felnövő generáció számára felejthetetlen nyári hajós élményeket. Az idő múlásával számuk egyre inkább megfogyatkozott, napjainkra mindössze két példány maradt a Balatonon. Felmerül a kérdés, hogy vajon megmarad-e közülük valamelyik hajó a flottában nosztalgia célra, vagy hat évtized után hírmondó nélkül tűnik el a néhai magyar hajógyártásnak ez a legendás típusa a tóról, amelynek képét olyan hosszú időn keresztül meghatározta.

Az egyik utolsó 301-es vízibusz, az Almádi érkezik Badacsonyba

“Maradnak-e vízibuszok a Balatonon?” bővebben

8 éves a Lesz-e jövőjük? – kiöregedett kedvenc járműveink weboldal

8 évvel ezelőtt, 2009. január 8-án indítottam útnak a Lesz-e jövőjük? – kiöregedett kedvenc járműveink weboldalt. Az volt a célom az induláskor, hogy felhívjam a figyelmet a közelmúltnak azokra a járműtípusaira, amelyek száma sok esetben hosszú évtizedek aktív szolgálata után hirtelen néhány év alatt ijesztően megfogyatkozott úgy, hogy semmit sem lehetett tudni a típus jövőjéről, arról, hogy marad-e belőlük tudatosan megőrzött üzemképes, vagy legalább múzeumi példány az utókor számára.

Gyermekkorom meghatározó járműves élményei elsősorban a kilencvenes évekhez és a kétezres évek első feléhez kötődnek. Szerencsésnek mondhatom magam, mert jelen állás szerint ahhoz az utolsó generációhoz tartozom, aki még láthatta az utolsó napjait annak a kornak, amelyet leginkább az oldalamon szereplő járműtípusok határoztak meg.

“8 éves a Lesz-e jövőjük? – kiöregedett kedvenc járműveink weboldal” bővebben

Évzáró kérdések a 2016-os repülőszezon után

Aki ebben az évben figyelemmel kísérte a havi rendszerességgel megjelenő írásaimat, talán emlékszik rá, hogy januárban feltettem néhány kérdést a magyar repülős élet különböző területeivel kapcsolatban, majd, miután egyikre sem kaptam senkitől rendes választ, két hónap elteltével márciusban megismételtem őket. Kérdéseimet az IHO portál is átvette, ennek ellenére nem jutottunk közelebb a válaszok megtalálásához. Most, a 2016-os év végéhez közeledve érdemes visszatekinteni a mögöttünk hagyott szezonra és arra, hogy az év elején felvázolt témakörökben történt-e bármilyen előre, vagy rosszabb esetben hátralépés. “Évzáró kérdések a 2016-os repülőszezon után” bővebben

Csillag a ködben

Hat éve álmodik szebb napokról az újpesti öböl mélyén egy kis hajó, a jelek szerint egyelőre hiába. Már amennyiben vannak jelek, mert inkább nincsenek. Pontosabban nem lehet róla tudni semmit.

 Ez a kis hajó 1911-ben, 105 évvel ezelőtt született Újpesten, valahol arrafelé, ahol most elfeledve állomásozik. Mohácson kezdte meg a szolgálatot átkelési csavargőzösként II. Lajos néven és ott dolgozott Mohács nagyközség tulajdonában egészen a II. világháború utánig, 1946-ig. Ekkor gazdát cserélt és Siófokra került, ahol gőzösből átépítették kormányzati motoroshajóvá. Új nevet is kapott, a kor politikai irányultságának megfelelően Vörös Csillagként folytatta pályafutását egy röpke pillanat erejéig a Minisztertanács, majd a Balatoni Hajózási Vállalat flottájában.

“Csillag a ködben” bővebben